Sunday, June 19, 2011

Baik atau tidak baik bagiku?

Thank to all my sisters who constantly reminding me of why I am here today.
Hari demi hari mesti ada perkara yang baru yang boleh diambil ibrah atau pengajaran daripadanya. Allah tidak menjadikan sesuatu tanpa sebarang sebab. Mesti ada yang Dia nak sampaikan. Adakah kita perasan atau buat-buat tak perasan sebab tu bukan benda yang kita nak, kan?
Sesungguhnya Allah berfirman,
...tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui (2:216)

Jom kita tadabbur sikit ayat nie. Boleh jadi sesuatu benda tu kita suka sangat2 sampaikan yang tulah yang membuatkan hati kita nie gembira kalau boleh memilikinya or gunakannya but we don't know it may not be good for us. Saya nak ambil contoh la..especially buat muslimat yang disayangi... i know this because as a matter of fact it happened to me and alhamdulillah, saya dah nampak pengajaran yang Allah nak bagi kepada saya.
I used to wear clothes that kadang2 adik saya sendiri cakap , "kakak, pakai baju adik ke?" perghh..ayat pedas. this was when I was in form 2 or 3, something like that. Kalau dulu tu, xde la rasa sangat pun pakai baju2 mcm tu nampak salah. Baju jugak en. tutup mana yang patut. pakai tudung apa. tak cukup lagi? mana ada penah pakai seluar 3 quarters keluar main, apatah lagi short. nak kena pancung buat la. Tapi, betul ke tutup? ke kita je yang rasa 'tutup'.Persoalan nie memang dah berzaman org dok cakap tapi nak tanya jgk: Adakah aurat itu sekadar menutupi rambut? Betul x kalau saya cakap, pakai tudung pun kadang2 x bertudung? hmmm..mcm mana tu? Jangan tipu diri sendiri, tudung bawal n lebih2 lagi fesyen sekarang, hmpph hampeh. semua nampak leher. at least, jarang la.
Kenapa kita pakai mcm tu ye? First reason maybe because kita x perasan pun yang apa kita pakai sebenarnya tak ada pun istilah aurat kt pakaian kita (or maybe buat2 x nampak). Ramai org tau yang dia buat salah tapi tak nak mengaku. memang susah nak mengaku kt depan org n sometimes dgn diri sendiri un kita melawan, nak cakap kita nie betul jgk. Second, because we want to look 'good' di mata manusia. kenapa kita xnak look 'beautiful' di mata Allah? Tau tak betapa berharganya seorang wanita yang ditutup auratnya dengan sempurna, xmembiarkan orang lain melihat apa yang tak patut selaind drpd muhrimnya? well, we should kerana wanita tu ialah hiasan dunia yang paling indah. Tapi bukan sebarang wanita. WANITA SOLEHAH.

Saya akui bukan senang nak bermujahadah lebih2 lagi dalam umur kita yang masih muda. tapi tu lah yang membuatkan Allah lagi sayang apabila pemuda-pemudi menjaga agamaNya dengan sebaik mungkin. I hope I'm not just writing this and don't take any action. Its easier said than done, right?

InsyaAllah Allah kurniakan kita dengan iman yang mantap untuk menjadi a push-factor for us to change for the better, pray to Him because he is never tired of listening to us :) Pray He will give us , not necessarily what we want and would like, but the best that He can give us because Allah mengetahui sedangkan kita tidak mengetahui.

No comments:

Post a Comment